đâïžSZORONGĂSRĂLđâïž
SzerzĆ: admin KözzĂ©tĂ©ve:
đâïžSZORONGĂSRĂLđâïž
Ăgy tapasztalom, Ă©rzem, hogy egyre több kisgyermeket, csalĂĄdot Ă©rint a tĂ©ma, -plĂĄne, hogy kezdĆdik az iskola- Ăgy gondoltam összeszedek pĂĄr hasznos tudnivalĂłt a lelki hĂĄttĂ©r megĂ©rtĂ©sĂ©hez. A tĂ©ma igen bĆsĂ©ges, nem cĂ©lom, -lehetetlen is-a teljeskörƱ ismertetĂ©se, betekintĂ©snek, gondolkodtatĂłnak szĂĄnom.
Az elsĆ Ă©letĂ©v vĂ©gĂ©re a csecsemĆk hat Ă©rzelmet kĂ©pesek ĂĄtĂ©lni, ezek az öröm, harag, fĂ©lelem, meglepetĂ©s, szomorĂșsĂĄg Ă©s az undor. Ebben az idĆszakban a babĂĄk inkĂĄbb fĂ©lelmet, ill. a genetikailag kĂłdolt szeparĂĄciĂłs szorongĂĄst Ă©lik ĂĄt 7-8 hĂłnapos koruk tĂĄjĂĄn. SzeparĂĄciĂłs szorongĂĄst vĂĄlthat ki a szĂŒlĆrĆl valĂł levĂĄlĂĄs, hospitalizĂĄciĂł, költözĂ©s, vĂĄlĂĄs, de akĂĄr az intĂ©zmĂ©nybe kerĂŒlĂ©s is , pl.bölcsi.
A kĂ©sĆbbi Ă©letszakaszban kĂ©tĂ©ves kor körĂŒl a szenzomotorium Ă©rĂ©sĂ©vel egyĂŒtt, egyre komplexebbĂ© vĂĄlik az Ă©szlelĂ©s, a memĂłria, az emlĂ©kezet. Ekkor mĂĄr emlĂ©kszik egy -egy korĂĄbban törtĂ©nt, szĂĄmĂĄra kellemetlensĂ©get okozĂł helyzetre, ha ez a helyzet megismĂ©tlĆdik, akkor mĂĄr tartani kezd tĆle. pl.gyermekorvosi rendelĆben az oltĂĄs, vagy egy hangos jĂĄrmƱ közeledĂ©se. Ezekre a helyzetekre a gyermek erĆs fĂ©lelemreakciĂłkat ad. Ahogy nĆnek a gyerekek, egyre több tĂ©nyezĆ vĂĄlthat ki ilyen reakciĂłt, sĂr ha a sötĂ©t szobĂĄjĂĄban egyedĂŒl marad, vagy ha az oviba kerĂŒl. Ekkor a szĂŒlĆrĆl valĂł levĂĄlĂĄs a fĆ problĂ©ma, ezĂ©rt fontos, hogy az oviban, legyen egy felnĆtt akihez kötĆdik, hiszen ez segĂti a szorongĂĄsĂĄt oldani. JĂłl lĂĄthatĂł, hogy kĂŒlönbözĆ idĆszakban Ă©s intenzitĂĄssal törhet elĆ a kisgyermekekben a szorongĂĄs.Â
Azt is tudni Ă©rdemes, hogy a fĂ©lelem egyik formĂĄja a szorongĂĄs, amely pozitĂv hatĂĄst szolgĂĄl elsĆsorban. pl. focimeccs, vagy szereplĂ©s elĆtti kis izgulĂĄs segĂti mind testi mind lelki szinten a koncentrĂĄlĂĄst. Akkor viszont, amikor a gyermek folyamatosan fĂ©l, hezitĂĄl, bizonytalan magĂĄban, ĂĄllandĂł biztatĂĄsra szorul, ahol mĂĄr a szorongĂĄs mĂ©rtĂ©ke a döntĆ, ami olyan jel lehet amire Ă©rdemes figyelni. A körömrĂĄgĂĄs, a tic , szĂłtlansĂĄg, nem barĂĄtkozĂĄs mind figyelemfelkeltĆ lehet. A szorongĂł gyermek lehet âmintaâgyerek az intĂ©zmĂ©nyben, amit a nagyfokĂș elvĂĄrĂĄs okozhat, de a folyamatosan ellenĂĄllĂł, makacs gyermek, nagy valĂłszĂnƱsĂ©ggel csak a szĂŒlei biztonsĂĄgĂĄt keresi.Nagyon sok negatĂv Ă©rzĂ©st, furcsa viselkedĂ©smintĂĄt tud okozni, a nem koruknak megfelelĆ mozgĂłkĂ©pek, telefon, szĂĄmĂtĂłgĂ©pes jĂĄtĂ©kok hasznĂĄlata, hiszen ezeket az ingereket mĂ©g nem kĂ©pesek a gyerekek feldolgozni. Sem a gyorsasĂĄguk sem a tartalmuk nem megfelelĆ a gyermeki agynak. Feldolgozatlanul maradt ingerek miatt fĂ©lhet elaludni, forgolĂłdik Ă©jjel, vagy kĂŒlönbözĆ terĂŒleteken jelenhet meg a fĂ©lelem.
IskolĂĄskorban mĂĄr van viszonyĂtĂĄsi alapunk a gyermekĂŒnkhöz, Ăgy ha regressziĂł következik be testi-lelki szinten, zĂĄrtabb, sĂrĂłsabb, bizonytalanabb lesz, akkor ezek a folyamatok utalhatnak szorongĂĄsra. Testi tĂŒnetekben is megjelenhet a szorongĂĄs, aminek tipikus formĂĄi a fejfĂĄjĂĄs, hasfĂĄjĂĄs, fĂĄradtsĂĄg, Ă©tvĂĄgytalansĂĄg, rosszul lĂ©t, esetleg szobatisztasĂĄgban visszaesĂ©s. FĂ©lelmet okozhat a fokozott teljesĂtmĂ©ny elvĂĄrĂĄs, ami testi szinten izgalmi ĂĄllapotot okoz, de ez nagyon könnyen ĂĄt tud csapni szorongĂĄsba.
Sajnos gyakran tapasztalok generalizĂĄlt szorongĂĄst is, ami nem köthetĆ egy-egy okhoz, hanem több esemĂ©ny, helyzet kapcsolĂłdik össze a gyermekben, vĂĄlt ki ĂĄltalĂĄnos szorongĂĄst.
Az introvertĂĄlt tĂpusĂș gyermekek szorongĂłbbnak mondhatĂłak, az Ă©letkor elĆrehaladtĂĄval azonban meg tudjĂĄk tanulni a szorongĂĄskezelĂ©s mĂłdjĂĄt, amivel elviselhetĆen lehet egyĂŒttĂ©lni.
Mit tehet a szĂŒlĆ?
– a teljessĂ©g igĂ©nye nĂ©lkĂŒl
– biztonsĂĄgot teremteni
– elĆször otthoni lĂ©gkört alakĂtani
– empĂĄtia
– pĂ©ldamutatĂĄs
– bĂĄtorĂtĂĄs, magyarĂĄzat, megĂ©rtĂ©s
– pozitĂv jelzĂ©sek
– önismeret
– önbizalom növelĂ©se
– környezet megvĂĄltoztatĂĄsa
– ha nem vĂĄltozik a helyzet Ă©s olyan mĂ©rtĂ©kƱ, akkor szakember felkeresĂ©se
Most , hogy indul a suli , egyszerƱen CSAK dicsĂ©rve, tĂĄmogatva, segĂtve vezetni Ćt!
FejlĆdĂ©slĂ©lektan, dr.Bagdy EmĆke, DeliĂĄga Ăva, a 4 Ă©ves pszicholĂłgiai tanulmĂĄnyaim.
Az elsĆ Ă©letĂ©v vĂ©gĂ©re a csecsemĆk hat Ă©rzelmet kĂ©pesek ĂĄtĂ©lni, ezek az öröm, harag, fĂ©lelem, meglepetĂ©s, szomorĂșsĂĄg Ă©s az undor. Ebben az idĆszakban a babĂĄk inkĂĄbb fĂ©lelmet, ill. a genetikailag kĂłdolt szeparĂĄciĂłs szorongĂĄst Ă©lik ĂĄt 7-8 hĂłnapos koruk tĂĄjĂĄn. SzeparĂĄciĂłs szorongĂĄst vĂĄlthat ki a szĂŒlĆrĆl valĂł levĂĄlĂĄs, hospitalizĂĄciĂł, költözĂ©s, vĂĄlĂĄs, de akĂĄr az intĂ©zmĂ©nybe kerĂŒlĂ©s is , pl.bölcsi.
A kĂ©sĆbbi Ă©letszakaszban kĂ©tĂ©ves kor körĂŒl a szenzomotorium Ă©rĂ©sĂ©vel egyĂŒtt, egyre komplexebbĂ© vĂĄlik az Ă©szlelĂ©s, a memĂłria, az emlĂ©kezet. Ekkor mĂĄr emlĂ©kszik egy -egy korĂĄbban törtĂ©nt, szĂĄmĂĄra kellemetlensĂ©get okozĂł helyzetre, ha ez a helyzet megismĂ©tlĆdik, akkor mĂĄr tartani kezd tĆle. pl.gyermekorvosi rendelĆben az oltĂĄs, vagy egy hangos jĂĄrmƱ közeledĂ©se. Ezekre a helyzetekre a gyermek erĆs fĂ©lelemreakciĂłkat ad. Ahogy nĆnek a gyerekek, egyre több tĂ©nyezĆ vĂĄlthat ki ilyen reakciĂłt, sĂr ha a sötĂ©t szobĂĄjĂĄban egyedĂŒl marad, vagy ha az oviba kerĂŒl. Ekkor a szĂŒlĆrĆl valĂł levĂĄlĂĄs a fĆ problĂ©ma, ezĂ©rt fontos, hogy az oviban, legyen egy felnĆtt akihez kötĆdik, hiszen ez segĂti a szorongĂĄsĂĄt oldani. JĂłl lĂĄthatĂł, hogy kĂŒlönbözĆ idĆszakban Ă©s intenzitĂĄssal törhet elĆ a kisgyermekekben a szorongĂĄs.Â
Azt is tudni Ă©rdemes, hogy a fĂ©lelem egyik formĂĄja a szorongĂĄs, amely pozitĂv hatĂĄst szolgĂĄl elsĆsorban. pl. focimeccs, vagy szereplĂ©s elĆtti kis izgulĂĄs segĂti mind testi mind lelki szinten a koncentrĂĄlĂĄst. Akkor viszont, amikor a gyermek folyamatosan fĂ©l, hezitĂĄl, bizonytalan magĂĄban, ĂĄllandĂł biztatĂĄsra szorul, ahol mĂĄr a szorongĂĄs mĂ©rtĂ©ke a döntĆ, ami olyan jel lehet amire Ă©rdemes figyelni. A körömrĂĄgĂĄs, a tic , szĂłtlansĂĄg, nem barĂĄtkozĂĄs mind figyelemfelkeltĆ lehet. A szorongĂł gyermek lehet âmintaâgyerek az intĂ©zmĂ©nyben, amit a nagyfokĂș elvĂĄrĂĄs okozhat, de a folyamatosan ellenĂĄllĂł, makacs gyermek, nagy valĂłszĂnƱsĂ©ggel csak a szĂŒlei biztonsĂĄgĂĄt keresi.Nagyon sok negatĂv Ă©rzĂ©st, furcsa viselkedĂ©smintĂĄt tud okozni, a nem koruknak megfelelĆ mozgĂłkĂ©pek, telefon, szĂĄmĂtĂłgĂ©pes jĂĄtĂ©kok hasznĂĄlata, hiszen ezeket az ingereket mĂ©g nem kĂ©pesek a gyerekek feldolgozni. Sem a gyorsasĂĄguk sem a tartalmuk nem megfelelĆ a gyermeki agynak. Feldolgozatlanul maradt ingerek miatt fĂ©lhet elaludni, forgolĂłdik Ă©jjel, vagy kĂŒlönbözĆ terĂŒleteken jelenhet meg a fĂ©lelem.
IskolĂĄskorban mĂĄr van viszonyĂtĂĄsi alapunk a gyermekĂŒnkhöz, Ăgy ha regressziĂł következik be testi-lelki szinten, zĂĄrtabb, sĂrĂłsabb, bizonytalanabb lesz, akkor ezek a folyamatok utalhatnak szorongĂĄsra. Testi tĂŒnetekben is megjelenhet a szorongĂĄs, aminek tipikus formĂĄi a fejfĂĄjĂĄs, hasfĂĄjĂĄs, fĂĄradtsĂĄg, Ă©tvĂĄgytalansĂĄg, rosszul lĂ©t, esetleg szobatisztasĂĄgban visszaesĂ©s. FĂ©lelmet okozhat a fokozott teljesĂtmĂ©ny elvĂĄrĂĄs, ami testi szinten izgalmi ĂĄllapotot okoz, de ez nagyon könnyen ĂĄt tud csapni szorongĂĄsba.
Sajnos gyakran tapasztalok generalizĂĄlt szorongĂĄst is, ami nem köthetĆ egy-egy okhoz, hanem több esemĂ©ny, helyzet kapcsolĂłdik össze a gyermekben, vĂĄlt ki ĂĄltalĂĄnos szorongĂĄst.
Az introvertĂĄlt tĂpusĂș gyermekek szorongĂłbbnak mondhatĂłak, az Ă©letkor elĆrehaladtĂĄval azonban meg tudjĂĄk tanulni a szorongĂĄskezelĂ©s mĂłdjĂĄt, amivel elviselhetĆen lehet egyĂŒttĂ©lni.
Mit tehet a szĂŒlĆ?
– a teljessĂ©g igĂ©nye nĂ©lkĂŒl
– biztonsĂĄgot teremteni
– elĆször otthoni lĂ©gkört alakĂtani
– empĂĄtia
– pĂ©ldamutatĂĄs
– bĂĄtorĂtĂĄs, magyarĂĄzat, megĂ©rtĂ©s
– pozitĂv jelzĂ©sek
– önismeret
– önbizalom növelĂ©se
– környezet megvĂĄltoztatĂĄsa
– ha nem vĂĄltozik a helyzet Ă©s olyan mĂ©rtĂ©kƱ, akkor szakember felkeresĂ©se
Most , hogy indul a suli , egyszerƱen CSAK dicsĂ©rve, tĂĄmogatva, segĂtve vezetni Ćt!
FejlĆdĂ©slĂ©lektan, dr.Bagdy EmĆke, DeliĂĄga Ăva, a 4 Ă©ves pszicholĂłgiai tanulmĂĄnyaim.
0 hozzĂĄszĂłlĂĄs