đŸ“šâœ‚ïžSZORONGÁSRÓLđŸ“šâœ‚ïž

SzerzƑ: admin KözzĂ©tĂ©ve:

đŸ“šâœ‚ïžSZORONGÁSRÓLđŸ“šâœ‚ïž

Úgy tapasztalom, Ă©rzem, hogy egyre több kisgyermeket, csalĂĄdot Ă©rint a tĂ©ma, -plĂĄne, hogy kezdƑdik az iskola- Ă­gy gondoltam összeszedek pĂĄr hasznos tudnivalĂłt a lelki hĂĄttĂ©r megĂ©rtĂ©sĂ©hez. A tĂ©ma igen bƑsĂ©ges, nem cĂ©lom, -lehetetlen is-a teljeskörƱ ismertetĂ©se, betekintĂ©snek, gondolkodtatĂłnak szĂĄnom.

Az elsƑ Ă©letĂ©v vĂ©gĂ©re a csecsemƑk hat Ă©rzelmet kĂ©pesek ĂĄtĂ©lni, ezek az öröm, harag, fĂ©lelem, meglepetĂ©s, szomorĂșsĂĄg Ă©s az undor. Ebben az idƑszakban a babĂĄk inkĂĄbb fĂ©lelmet, ill. a genetikailag kĂłdolt szeparĂĄciĂłs szorongĂĄst Ă©lik ĂĄt 7-8 hĂłnapos koruk tĂĄjĂĄn. SzeparĂĄciĂłs szorongĂĄst vĂĄlthat ki a szĂŒlƑrƑl valĂł levĂĄlĂĄs, hospitalizĂĄciĂł, költözĂ©s, vĂĄlĂĄs, de akĂĄr az intĂ©zmĂ©nybe kerĂŒlĂ©s is , pl.bölcsi.

A kĂ©sƑbbi Ă©letszakaszban kĂ©tĂ©ves kor körĂŒl a szenzomotorium Ă©rĂ©sĂ©vel egyĂŒtt, egyre komplexebbĂ© vĂĄlik az Ă©szlelĂ©s, a memĂłria, az emlĂ©kezet. Ekkor mĂĄr emlĂ©kszik egy -egy korĂĄbban törtĂ©nt, szĂĄmĂĄra kellemetlensĂ©get okozĂł helyzetre, ha ez a helyzet megismĂ©tlƑdik, akkor mĂĄr tartani kezd tƑle. pl.gyermekorvosi rendelƑben az oltĂĄs, vagy egy hangos jĂĄrmƱ közeledĂ©se. Ezekre a helyzetekre a gyermek erƑs fĂ©lelemreakciĂłkat ad. Ahogy nƑnek a gyerekek, egyre több tĂ©nyezƑ vĂĄlthat ki ilyen reakciĂłt, sĂ­r ha a sötĂ©t szobĂĄjĂĄban egyedĂŒl marad, vagy ha az oviba kerĂŒl. Ekkor a szĂŒlƑrƑl valĂł levĂĄlĂĄs a fƑ problĂ©ma, ezĂ©rt fontos, hogy az oviban, legyen egy felnƑtt akihez kötƑdik, hiszen ez segĂ­ti a szorongĂĄsĂĄt oldani. JĂłl lĂĄthatĂł, hogy kĂŒlönbözƑ idƑszakban Ă©s intenzitĂĄssal törhet elƑ a kisgyermekekben a szorongĂĄs. 

Azt is tudni Ă©rdemes, hogy a fĂ©lelem egyik formĂĄja a szorongĂĄs, amely pozitĂ­v hatĂĄst szolgĂĄl elsƑsorban. pl. focimeccs, vagy szereplĂ©s elƑtti kis izgulĂĄs segĂ­ti mind testi mind lelki szinten a koncentrĂĄlĂĄst. Akkor viszont, amikor a gyermek folyamatosan fĂ©l, hezitĂĄl, bizonytalan magĂĄban, ĂĄllandĂł biztatĂĄsra szorul, ahol mĂĄr a szorongĂĄs mĂ©rtĂ©ke a döntƑ, ami olyan jel lehet amire Ă©rdemes figyelni. A körömrĂĄgĂĄs, a tic , szĂłtlansĂĄg, nem barĂĄtkozĂĄs mind figyelemfelkeltƑ lehet. A szorongĂł gyermek lehet “minta”gyerek az intĂ©zmĂ©nyben, amit a nagyfokĂș elvĂĄrĂĄs okozhat, de a folyamatosan ellenĂĄllĂł, makacs gyermek, nagy valĂłszĂ­nƱsĂ©ggel csak a szĂŒlei biztonsĂĄgĂĄt keresi.Nagyon sok negatĂ­v Ă©rzĂ©st, furcsa viselkedĂ©smintĂĄt tud okozni, a nem koruknak megfelelƑ mozgĂłkĂ©pek, telefon, szĂĄmĂ­tĂłgĂ©pes jĂĄtĂ©kok hasznĂĄlata, hiszen ezeket az ingereket mĂ©g nem kĂ©pesek a gyerekek feldolgozni. Sem a gyorsasĂĄguk sem a tartalmuk nem megfelelƑ a gyermeki agynak. Feldolgozatlanul maradt ingerek miatt fĂ©lhet elaludni, forgolĂłdik Ă©jjel, vagy kĂŒlönbözƑ terĂŒleteken jelenhet meg a fĂ©lelem.

IskolĂĄskorban mĂĄr van viszonyĂ­tĂĄsi alapunk a gyermekĂŒnkhöz, Ă­gy ha regressziĂł következik be testi-lelki szinten, zĂĄrtabb, sĂ­rĂłsabb, bizonytalanabb lesz, akkor ezek a folyamatok utalhatnak szorongĂĄsra. Testi tĂŒnetekben is megjelenhet a szorongĂĄs, aminek tipikus formĂĄi a fejfĂĄjĂĄs, hasfĂĄjĂĄs, fĂĄradtsĂĄg, Ă©tvĂĄgytalansĂĄg, rosszul lĂ©t, esetleg szobatisztasĂĄgban visszaesĂ©s. FĂ©lelmet okozhat a fokozott teljesĂ­tmĂ©ny elvĂĄrĂĄs, ami testi szinten izgalmi ĂĄllapotot okoz, de ez nagyon könnyen ĂĄt tud csapni szorongĂĄsba.

Sajnos gyakran tapasztalok generalizĂĄlt szorongĂĄst is, ami nem köthetƑ egy-egy okhoz, hanem több esemĂ©ny, helyzet kapcsolĂłdik össze a gyermekben, vĂĄlt ki ĂĄltalĂĄnos szorongĂĄst.

Az introvertĂĄlt tĂ­pusĂș gyermekek szorongĂłbbnak mondhatĂłak, az Ă©letkor elƑrehaladtĂĄval azonban meg tudjĂĄk tanulni a szorongĂĄskezelĂ©s mĂłdjĂĄt, amivel elviselhetƑen lehet egyĂŒttĂ©lni.

Mit tehet a szĂŒlƑ?
– a teljessĂ©g igĂ©nye nĂ©lkĂŒl
– biztonsĂĄgot teremteni
– elƑször otthoni lĂ©gkört alakĂ­tani
– empĂĄtia
– pĂ©ldamutatĂĄs
– bĂĄtorĂ­tĂĄs, magyarĂĄzat, megĂ©rtĂ©s
– pozitĂ­v jelzĂ©sek
– önismeret
– önbizalom növelĂ©se
– környezet megvĂĄltoztatĂĄsa
– ha nem vĂĄltozik a helyzet Ă©s olyan mĂ©rtĂ©kƱ, akkor szakember felkeresĂ©se

Most , hogy indul a suli , egyszerƱen CSAK dicsérve, tåmogatva, segítve vezetni Ɛt!
FejlƑdĂ©slĂ©lektan, dr.Bagdy EmƑke, DeliĂĄga Éva, a 4 Ă©ves pszicholĂłgiai tanulmĂĄnyaim.
KategĂłriĂĄk: Szakmai posztok

0 hozzĂĄszĂłlĂĄs

Vélemény, hozzåszólås?

Avatár helyƑrzƑje

Az email cĂ­met nem tesszĂŒk közzĂ©. A kötelezƑ mezƑket * karakterrel jelöltĂŒk