đŠđŽMODERN ANALFABETIZMUSđȘșđŠđ
SzerzĆ: admin KözzĂ©tĂ©ve:
đŠđŽMODERN ANALFABETIZMUSđȘșđŠđ
Tudom a téma lerågott csont, mégis szeretném a sajåt tapasztalataimat megosztani Veletek!
MostanĂĄban, viszonylag hosszabb idĆt töltöttem egy olyan csodĂĄlatos helyen, ahol nem volt se tv, se mobil tĂ©rerĆ, sem wifi. Ellenben volt körĂŒlölelĆ erdĆ vadakkal- Ćz, mĂłkus, szarvas, vad nyuszi, bagoly,- lovak, medence, teniszpĂĄlya. KivĂĄncsi voltam, milyen hatĂĄssal van rĂĄm az ismĂ©telt fiatalkorom vilĂĄga, a âmentesvilĂĄgâ, mivel több mint hĂșsz Ă©ve rĂ©sze az Ă©letemnek a mobiltelefon, tĂz Ă©ve az okos vĂĄltozata, Ășgy gondoltam kicsit megvĂĄlok tĆlĂŒk. Persze az elsĆ napokban sokszor Ă©reztem kĂ©sztetĂ©st, hogy elĆvegyem, megnĂ©zzem jött e-email, vagy esetleg egy ĂłriĂĄsi âchathömpölyâzuhant-e rĂĄm!? De aztĂĄn ahogy elmĂ©lyedtem a pihenĂ©sben, szĂ©p lassan kivonĂłdtam amennyire lehetett. Mivel minden nap barangoltam a környĂ©ken, ahol volt elĂ©rhetĆsĂ©g, ott a nap bizonyos idĆszakĂĄhoz kötöttem az âonlineâ Ă©hsĂ©get. SzĂ©p lassacskĂĄn aztĂĄn mĂĄr erre sem volt szĂŒksĂ©gem. Arra gondoltam, van vezetĂ©kes telefon, a csalĂĄdtagjaim tudjĂĄk hol vagyok, tehĂĄt elĂ©rnek. Mivel amĂșgy is mozgĂłs, sportolĂłs, pörgĆs vagyok, szĂĄmomra nem jelentett kihĂvĂĄst ez a fajta Ă©let, mĂ©gis az agyamat âkitisztĂtani a gondolattĂłlâ volt a legnehezebb. Visszakaptam egy idĆ utĂĄn önmagam Ă©s tudom, mikor visszakerĂŒlök a szokĂĄsos mindennapjaimba, sem fogom engedni a kĂŒtyĂŒk fogva tartĂĄsĂĄr, eddig sem voltam fĂŒggĆ! Mindamellett tisztĂĄban vagyok vele, hogy elengedhetetlen a mai Ă©letemben, hiszen ezen Ă©lek, emailezem, pĂ©nzĂŒgyezem, dolgozom, szervezek mindent.
Ma mĂĄr rengeteg orvosi, neurolĂłgiai, pedagĂłgiai, pszicholĂłgiai cikk foglalkozik a âkĂŒtyĂŒkâ ĂĄrtalmas hatĂĄsairĂłl, csak egy pĂĄrat emlĂtsek: kimutathatĂłan több a fiatalkori 40 Ă©v körĂŒli demencia, az alvĂĄszavarok szĂĄmĂĄnak növekedĂ©se, a felpörgetett impulzusok idegrendszeri hatĂĄsai elkĂ©pesztĆ mĂ©reteket öltenek, a kĂŒlönbözĆ magatartĂĄsi helyzetek, a tartĂĄsbeli -gerinc, nyak- deformitĂĄsokrĂłl nem is beszĂ©lve, a valĂłs-valĂłtlan vilĂĄg közötti kĂŒlönbsĂ©g. Gondoljuk csak vĂ©gig, ha a felnĆttekre ilyen hatĂĄssal van, akkor a gyerekekre, a kialakulatlan, a fejlĆdĂ©sben lĂ©vĆ agy, hogy tud erre reagĂĄlni?
MunkĂĄm kapcsĂĄn, sajnos egyre több olyan kisgyerekkel talĂĄlkozom, ahol a figyelem hiĂĄnya kirĂvĂł, ahol a tanulĂĄsi nehĂ©zsĂ©gek központi oka a figyelemtartĂĄs hiĂĄnyĂĄnak kĂ©pessĂ©gĂ©ben keresendĆ. A figyelem, mint az Ă©szlelĂ©s egyik alappillĂ©re a fejlĆdĂ©sĂŒnk sorĂĄn kĂŒlönbözĆ terĂŒleteken van jelen, akusztikus, vizuĂĄlis, taktilis, a sikeres fejlĆdĂ©s elengedhetetlen rĂ©sze ezek összekapcsolĂĄsĂĄbĂłl ill. szĂ©tvĂĄlasztĂĄsĂĄbĂłl ĂĄll.
TermĂ©szetesen nem a â kĂ©pernyĆzĂ©stĆl ADHD-s, vagy ADD-s a gyerek, hiszen az egy neurobiolĂłgiai zavar, egy mentĂĄlis egĂ©szsĂ©g rendellenessĂ©g, de ez az elfoglaltsĂĄg mĂ©g erĆteljesebben megjelenĂti a tĂŒneteket. ArrĂłl a nagyon szembeötlĆ tĂ©nyrĆl mĂĄr nem is beszĂ©lve, hogy milyen mĂ©rtĂ©kƱ agressziĂł, agresszĂv viselkedĂ©s jelenik meg vele. A gyerekek ellen – video, telefon jĂĄtĂ©kok – Ă©n ezt is bĂĄntalmazĂĄsnak nevezem, csak hĂĄt ugye ez nehezen tetten Ă©rhetĆ!
A mai vilĂĄgban a âkivonĂłdĂĄstâ receptre ĂrnĂĄm fel minden csalĂĄdnak, hogy teljes fĂłkusszal egymĂĄs fele forduljanak, vagy közössĂ©geknek, hogy lĂĄssĂĄk mik a valĂłdi Ă©rtĂ©kek, az igazĂĄn fontos Ă©lmĂ©nyek, a belsĆ vilĂĄgunk felfedezĂ©se a kĂŒlsĆ pĂłzolt vilĂĄg helyett! De ha ez nem is megvalĂłsĂthatĂł, akkor a felelĆs kĂŒtyĂŒ hasznĂĄlatot helyeznĂ©m elĆtĂ©rbe!đȘ
MostanĂĄban, viszonylag hosszabb idĆt töltöttem egy olyan csodĂĄlatos helyen, ahol nem volt se tv, se mobil tĂ©rerĆ, sem wifi. Ellenben volt körĂŒlölelĆ erdĆ vadakkal- Ćz, mĂłkus, szarvas, vad nyuszi, bagoly,- lovak, medence, teniszpĂĄlya. KivĂĄncsi voltam, milyen hatĂĄssal van rĂĄm az ismĂ©telt fiatalkorom vilĂĄga, a âmentesvilĂĄgâ, mivel több mint hĂșsz Ă©ve rĂ©sze az Ă©letemnek a mobiltelefon, tĂz Ă©ve az okos vĂĄltozata, Ășgy gondoltam kicsit megvĂĄlok tĆlĂŒk. Persze az elsĆ napokban sokszor Ă©reztem kĂ©sztetĂ©st, hogy elĆvegyem, megnĂ©zzem jött e-email, vagy esetleg egy ĂłriĂĄsi âchathömpölyâzuhant-e rĂĄm!? De aztĂĄn ahogy elmĂ©lyedtem a pihenĂ©sben, szĂ©p lassan kivonĂłdtam amennyire lehetett. Mivel minden nap barangoltam a környĂ©ken, ahol volt elĂ©rhetĆsĂ©g, ott a nap bizonyos idĆszakĂĄhoz kötöttem az âonlineâ Ă©hsĂ©get. SzĂ©p lassacskĂĄn aztĂĄn mĂĄr erre sem volt szĂŒksĂ©gem. Arra gondoltam, van vezetĂ©kes telefon, a csalĂĄdtagjaim tudjĂĄk hol vagyok, tehĂĄt elĂ©rnek. Mivel amĂșgy is mozgĂłs, sportolĂłs, pörgĆs vagyok, szĂĄmomra nem jelentett kihĂvĂĄst ez a fajta Ă©let, mĂ©gis az agyamat âkitisztĂtani a gondolattĂłlâ volt a legnehezebb. Visszakaptam egy idĆ utĂĄn önmagam Ă©s tudom, mikor visszakerĂŒlök a szokĂĄsos mindennapjaimba, sem fogom engedni a kĂŒtyĂŒk fogva tartĂĄsĂĄr, eddig sem voltam fĂŒggĆ! Mindamellett tisztĂĄban vagyok vele, hogy elengedhetetlen a mai Ă©letemben, hiszen ezen Ă©lek, emailezem, pĂ©nzĂŒgyezem, dolgozom, szervezek mindent.
Ma mĂĄr rengeteg orvosi, neurolĂłgiai, pedagĂłgiai, pszicholĂłgiai cikk foglalkozik a âkĂŒtyĂŒkâ ĂĄrtalmas hatĂĄsairĂłl, csak egy pĂĄrat emlĂtsek: kimutathatĂłan több a fiatalkori 40 Ă©v körĂŒli demencia, az alvĂĄszavarok szĂĄmĂĄnak növekedĂ©se, a felpörgetett impulzusok idegrendszeri hatĂĄsai elkĂ©pesztĆ mĂ©reteket öltenek, a kĂŒlönbözĆ magatartĂĄsi helyzetek, a tartĂĄsbeli -gerinc, nyak- deformitĂĄsokrĂłl nem is beszĂ©lve, a valĂłs-valĂłtlan vilĂĄg közötti kĂŒlönbsĂ©g. Gondoljuk csak vĂ©gig, ha a felnĆttekre ilyen hatĂĄssal van, akkor a gyerekekre, a kialakulatlan, a fejlĆdĂ©sben lĂ©vĆ agy, hogy tud erre reagĂĄlni?
MunkĂĄm kapcsĂĄn, sajnos egyre több olyan kisgyerekkel talĂĄlkozom, ahol a figyelem hiĂĄnya kirĂvĂł, ahol a tanulĂĄsi nehĂ©zsĂ©gek központi oka a figyelemtartĂĄs hiĂĄnyĂĄnak kĂ©pessĂ©gĂ©ben keresendĆ. A figyelem, mint az Ă©szlelĂ©s egyik alappillĂ©re a fejlĆdĂ©sĂŒnk sorĂĄn kĂŒlönbözĆ terĂŒleteken van jelen, akusztikus, vizuĂĄlis, taktilis, a sikeres fejlĆdĂ©s elengedhetetlen rĂ©sze ezek összekapcsolĂĄsĂĄbĂłl ill. szĂ©tvĂĄlasztĂĄsĂĄbĂłl ĂĄll.
TermĂ©szetesen nem a â kĂ©pernyĆzĂ©stĆl ADHD-s, vagy ADD-s a gyerek, hiszen az egy neurobiolĂłgiai zavar, egy mentĂĄlis egĂ©szsĂ©g rendellenessĂ©g, de ez az elfoglaltsĂĄg mĂ©g erĆteljesebben megjelenĂti a tĂŒneteket. ArrĂłl a nagyon szembeötlĆ tĂ©nyrĆl mĂĄr nem is beszĂ©lve, hogy milyen mĂ©rtĂ©kƱ agressziĂł, agresszĂv viselkedĂ©s jelenik meg vele. A gyerekek ellen – video, telefon jĂĄtĂ©kok – Ă©n ezt is bĂĄntalmazĂĄsnak nevezem, csak hĂĄt ugye ez nehezen tetten Ă©rhetĆ!
A mai vilĂĄgban a âkivonĂłdĂĄstâ receptre ĂrnĂĄm fel minden csalĂĄdnak, hogy teljes fĂłkusszal egymĂĄs fele forduljanak, vagy közössĂ©geknek, hogy lĂĄssĂĄk mik a valĂłdi Ă©rtĂ©kek, az igazĂĄn fontos Ă©lmĂ©nyek, a belsĆ vilĂĄgunk felfedezĂ©se a kĂŒlsĆ pĂłzolt vilĂĄg helyett! De ha ez nem is megvalĂłsĂthatĂł, akkor a felelĆs kĂŒtyĂŒ hasznĂĄlatot helyeznĂ©m elĆtĂ©rbe!đȘ
0 hozzĂĄszĂłlĂĄs